Osteopati er en unik manuel tilgang til behandling, hvor skævhed og ubalance bliver korrigeret, så kroppen kommer til at fungere optimalt igen. På denne måde fjernes smerter og årsager til disse.

En osteopat behandler kroppen som en helhed, da smertetilstande ofte er kædet sammen med bagvedliggende problemer via spænding og skævhed. Derfor skyldes et symptom i en bestemt del af kroppen ikke nødvendigvis et problem i samme område, men kan være forårsagtet af noget helt andet. Formålet med osteopati er at finde frem til denne sammenhæng, og når kroppen så bliver behandlet osteopatisk, finder den tilbage til sin naturlige balance, som er nødvendig for at hele og fungere optimalt. Afhængig af problematik og varighed kan denne proces nogle gange kræve lidt tid og hvile efterfølgende, men som regel vil behandlingen have en god øjeblikkelig effekt.

En osteopatisk behandling foregår manuelt, dvs. kun med brug af hænderne. Alle former for smerter og gener der skyldes skævhed, stramhed, låsninger, tryk eller lignende kan som udgangspunkt behandles osteopatisk. Ligeledes kan mere kroniske og strukturelle tilstande såsom gigt og diskusprolaps afhjælpes.

Osteopati er pr. 1. juli 2018 blevet en statsautoriseret sundhedsprofession, som er underlagt Styrelsen for Patientsikkerhed på lige fod med bl.a. kiropraktik og fysioterapi. Læs mere om dette her.

(placeholder)

Osteopatisk behandling hjælper bl.a. på:

• Ryg- og nakkesmerter

• Ischiassmerter